Les federacions espanyoles traslladen les seues principals preocupacions a la Fundació Trinidad Alfonso

Agost 1, 2020
La crisi sanitària generada per la covid-19 ha propiciat un escenari desconegut. Les conseqüències a tots els nivells són encara imprevisibles. Cap àmbit escapa a l’impacte de la pandèmia. Tampoc el món de l’esport, immers en un context inèdit des del mes de març passat. Amb l’objectiu de temptejar i conéixer, de primera mà, les necessitats, inquietuds o reivindicacions de l’univers esportiu, la Fundació Trinidad Alfonso, entitat presidida per Juan Roig, ha reunit recentment representants de huit federacions espanyoles: atletisme, ciclisme, gimnàstica, judo, natació, taekwondo, triatló, voleibol. La taula redona es va celebrar a la seu del Comité Olímpic Espanyol. El seu president, Alejandro Blanco, va exercir d’amfitrió.

FUTUR DE LES COMPETICIONS

Durant el col·loqui, la paraula més repetida pels federatius va ser incertesa”. En major o mesura, totes les entitats presents en la taula redona intenten reconstruir els seus calendaris, però des del realisme i sent conscients que els plans establits poden alterar-se en qualsevol moment. A l’hora de preparar els esdeveniments, existeixen tot tipus de plantejaments i idees: diversificar les seus (atletisme); blindar els circuits per a evitar l’accés de la gent (triatló i ciclisme); o ampliar els dies de celebració dels tornejos en els casos d’altíssima participació (gimnàstica, judo o taekwondo). En este sentit s’expressava José Luis López Cerrón (ciclisme): “El pitjor és la incertesa. Ens hem vist obligats a canviar els protocols en el control de firma previ a les etapes”.

PRINCIPALS TEMORS I DIFICULTATS

La taula redona també va permetre conéixer algunes de les principals inquietuds que, en l’actualitat, afecten les federacions espanyoles, una de les quals passa per les dificultats que troben molts clubs que depenen d’instal·lacions municipals per a reprendre l’activitat. “Molts clubs xicotets continuen sense entrenar perquè depenen d’instal·lacions municipals”, va explicar Jesús Carballo (gimnàstica). Un altre problema esgrimit és l’escassa col·laboració d’algunes federacions internacionals a l’hora de transmetre protocols concrets i instruccions precises, com va indicar Luis Villanueva (natació): “Trobem a faltar un poc més d’ajuda de la Federació Internacional, protocols concrets, consignes clares i precises”. Les federacions també s’enfronten a la diversitat de normes, restriccions o autoritzacions existents en cada autonomia. I, per descomptat, a un fort descens dels ingressos davant, sobretot, de la cancel·lació de molts esdeveniments.

CAPACITAT D’ADAPTACIÓ I D’INNOVACIÓ

A pesar de les evidents dificultats, les federacions estan tirant de enginy i imaginació per a adaptar-se al nou escenari. Totes dissenyen teràpies de xoc i estratègies per a afrontar les conseqüències de la crisi. Endeutar-se per a rellançar l’activitat, desenvolupar accions amb els més jóvens per a pal·liar la perduda de llicències, recórrer a estalvis per a mitigar els desequilibris d’enguany, organitzar concentracions de les seleccions nacionals… La Fundació Trinidad Alfonso va prendre bona nota de tot el que es va debatre i es va comprometre a estudiar-ho per a contribuir a buscar solucions. No obstant això, va instar els federatius a demostrar capacitat de reacció i va compartir amb ells algunes de les noves iniciatives després de l’esclat de la pandèmia: increment de les ajudes als esportistes del Projecte FER, ampliació de la dotació econòmica destinada a l’atracció de competicions esportives a la Comunitat Valenciana, o posada en marxa de noves línies de suport a clubs. De fet, l’entitat presidida per Juan Roig ha impulsat la celebració a València de la Lliga Mapfre
masculina de tenis o la interessant reunió d’atletisme que va tindre lloc dimecres passat a Castelló. Tot això entronca amb la convicció que l’esport és clau per a la reactivació econòmica i amb l’objectiu de convertir la Comunitat Valenciana en la Comunitat de l’Esport. Així ho va expressar també Juan Miguel Gómez, director de Projectes de la Fundació Trinidad Alfonso: “Davant d’un context com l’actual, reacció immediata i reinvenció. A més, creiem fermament en l’esport com una gran eina per a la reactivació econòmica”.