“Abanderats de l’Esforç”: el somni olímpic de Tòquio ajornat per la pandèmia

Juliol 23, 2020
“Abanderats de l’Esforç”

ja és una realitat. Hui s’ha presentat a la seu del Comité Olímpic Espanyol este documental que mostra la història de set esportistes espanyols d’elit als quals la crisi sanitària de la COVID-19 va afectar en plena preparació per als Jocs Olímpics i Paralímpics de Tòquio. Reflectir estes set històries de superació i esforç ha sigut possible gràcies a la Fundació Trinidad Alfonso, entitat que presidix Juan Roig i impulsora del Projecte FER (Foment d’Esportistes amb Reptes), un programa que concedix ajudes econòmiques i visibilitat a esportistes valencians amb l’objectiu que aconseguisquen els millors resultats possibles en les grans competicions nacionals i internacionals. Els set protagonistes del documental són nascuts a la Comunitat Valenciana i pertanyen al Projecte FER. Raúl Martínez (taekwondo), Jorge Ureña (atletisme), Lidón Muñoz (natació), Héctor Catalá (paratriatló), Ana Pérez Box (judo), Liliana Fernández (vòlei platja) i Néstor Abad (gimnàstica artística). Alguns d’ells ja s’havien assegurat la presència a Tòquio. Altres es trobaven en ple procés de classificació. La cinta arranca amb la il·lusió i el repte d’uns Jocs Olímpics i Paralímpics en l’horitzó, i amb la preparació de tots els esportistes per al major esdeveniment esportiu del món. Al mig, de colp, irromp la preocupació per la pandèmia del coronavirus i totes les seues conseqüències. Després, arriba la notícia de l’ajornament dels Jocs a l’estiu de 2021. El documental viu amb els esportistes aquells durs moments, reflectix com són capaços de reinventar-se durant el confinament i, finalment, mostra com, a poc a poc, reprenen les seues rutines i entrenaments.

L’estrena

L’estrena ha tingut una doble sessió. Al matí, la cinta es va projectar als cinemes ABC Park de València, on va estar present l’univers esportiu valencià. De vesprada, ha tingut lloc l’estrena a Madrid, a les instal·lacions del Comité Olímpic Espanyol. L’esdeveniment ha estat presidit per Alejandro Blanco, president del COE, i ha congregat un bon nombre de presidents de federacions nacionals. “Abanderats de l’Esforç” ha sigut elaborat per la productora La Caña Brothers, en col·laboració amb AFTERSHARE.TV. Els guionistes es van veure obligats a reorientar el plantejament inicial del documental amb la irrupció de la crisi sanitària de la COVID-19. El reportatge és pioner a Espanya, ja que és el primer producte audiovisual que recull com 7 esportistes del màxim nivell arranquen l’any 2020 amb la vista fixada en els Jocs de Tòquio, i com veuen ajornat el seu somni olímpic per culpa d’una pandèmia. La posada de llarg d’este documental culminarà amb l’emissió a través de Teledeporte, canal temàtic esportiu de Televisió Espanyola, a partir de les 22.00 hores. En les pròximes setmanes, serà difós a través d’altres plataformes.

Declaracions

“Quan vam començar les gravacions en 2019, encara ni intuíem la que se’ns venia damunt. Quan va esclatar la COVID-19, va ser una sacsejada en l’ànim de tots i el posterior anunci del retard dels Jocs Olímpics fins a 2021, una maçada més. A pesar de tot, en lloc de cancel·lar la gravació, vam decidir prosseguir amb el projecte. Amb la idea que NO HAVÍEM DE PARAR, ens semblava una experiència única de documentar gràficament un moment històric en la vida no ja només dels esportistes, sinó de tots nosaltres” – Elena Tejedor, directora de la Fundació Trinidad Alfonso. Per la seua part, Alejandro Blanco, president del Comité Olímpic Espanyol va destacar que “Abanderats de l’Esforç és molt més que un documental. És la visualització d’un somni, la demostració de com quan hi ha projectes i il·lusions i es posa tota la dedicació, professionalitat i il·lusió, no hi ha repte ni desafiament que no es puga véncer, ni meta a la qual no es puga arribar.” “La Fundació Trinidad Alfonso conjumina i mostra tots els valors que la societat necessita per a avançar, perquè la solidaritat, la integració, la igualtat i el respecte siguen les seues senyes d’identitat. El president Juan Roig és un referent pels seus èxits, pel seu treball i, fonamentalment, per la manera de recórrer el camí de l’esport i de la vida. Els esportistes, amb el vostre exemple, sou un referent per a tota la societat, sou els missatgers d’un futur millor.” “El camí està marcat, recorrem-lo junts, i la meta, l’objectiu emmarcarà el llegat per a generacions futures”.