El COE i la Fundació Trinidad Alfonso portaran 36 competicions a la Comunitat Valenciana gràcies al programa PAC CV

Decembre 17, 2020

La Fundació Trinidad Alfonso i el Comité Olímpic Espanyol continuen decidits a donar suport a les diferents federacions esportives nacionals per a superar de la millor manera els efectes de la crisi sanitària provocada per la COVID-19. El passat mes de maig ja van anunciar que, encara que s’hagen hagut d’ajornar nombroses competicions esportives estos últims mesos a la Comunitat Valenciana, el Programa de Suport a Competicions de la Comunitat Valenciana (PAC CV) anava a augmentar les ajudes econòmiques finalistes, fet que va tranquil·litzar les federacions, que podran buscar noves dates per a la celebració d’estos esdeveniments esportius. Este augment de les ajudes, una vegada decidit el nou calendari de molts d’estos esdeveniments, suposarà que el PAC CV puga celebrar fins a 36 competicions nacionals i internacionals, quan en edicions anteriors rondava la vintena.

A causa de les especials circumstàncies de la crisi sanitària, i amb l’objectiu de reactivar el teixit productiu del món de l’esport i que cap esdeveniment important deixe de celebrar-se a la Comunitat Valenciana, la Fundació Trinidad Alfonso, presidida per Juan Roig i encarregada de sufragar econòmicament el projecte, va decidir augmentar fins als 900.000 euros la inversió en el PAC_CV, la qual cosa suposa pràcticament doblar el pressupost de les edicions anteriors, que s’establia en 500.000 euros.

En la reunió que han mantingut este matí el COE i la Fundació Trinidad Alfonso amb les federacions espanyoles es va acabar de tancar el calendari de competicions, que en esta ocasió arriba més carregat que mai.

El Programa de Suport a Competicions en la Comunitat Valenciana és una iniciativa impulsada per la Fundació Trinidad Alfonso i el Comité Olímpic Espanyol per a reforçar i promocionar competicions esportives, ja siguen nacionals o internacionals, a Alacant, Castelló i València, amb l’objectiu que la Comunitat Valenciana recupere el caràcter organitzador d’esdeveniments esportius i aconseguir una major expansió de l’esport turístic. Cada esdeveniment rebrà una ajuda fixa de fins a 10.000 euros, en el cas de les competicions nacionals, i fins a 25.000 euros, en el cas de les internacionals (depenent de les necessitats en cada cas concret). A més, hi ha una sèrie d’incentius variables, segons el nombre de participants nacionals de fora de la Comunitat o estrangers.

IMPACTE ECONÒMIC EDICIÓ 2019-2020

La cinquena edició del PAC CV pretén compensar, d’alguna manera, les greus conseqüències econòmiques que deixa la COVID-19 en l’ecosistema esportiu de la Comunitat Valenciana i les federacions esportives. A pesar d’això, les xifres de l’estudi d’impacte econòmic de la quarta edició han sigut importants, tal com es desprén dels resultats de l’estudi d’impacte econòmic que ha dirigit Joaquín Maudos, catedràtic d’Anàlisi Econòmica de la Universitat de València i director adjunt de l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (Ivie).

La xifra més important és la relativa al gasto turístic, que estima que els participants de les proves i els seus acompanyants s’han gastat 13,4 milions d’euros en les 14 competicions (de les 21 que tenien previst celebrar-se entre juliol de 2019 i juny de 2020), que es van integrar en este programa d’ajudes impulsat pel Comité Olímpic Espanyol i la Fundació Trinidad Alfonso. Esta xifra es desglossa en 8,3 milions d’euros gastats per participants i familiars nacionals i 5,1 milions d’euros més gastats per estrangers.

A la vista de les dades de l’estudi d’impacte econòmic, este programa d’ajudes ha sigut un important motor de riquesa i turisme a la Comunitat Valenciana, fins i tot en una edició marcada per la crisi sanitària provocada per la COVID-19.

Les principals dades reflectixen que el PAC CV ha suposat un impacte total estimat de 27,2 milions d’euros en termes de xifra de negoci, 7,4 milions d’euros de renda (PIB, és a dir, sous i salaris i beneficis) i 281 llocs de treball equivalents a temps complet a l’any; la major part dels impactes s’han concentrat en el sector serveis, sobretot en l’hostaleria, el comerç, el transport i les activitats immobiliàries i serveis empresarials.

Per sectors, l’hostaleria és el sector que concentra la major part de l’impacte (el 46 % de la renda i el 52 % de l’ocupació).

En la quarta edició del PAC CV es va registrar una participació de 8.956 esportistes en les 14 competicions que es van disputar. El 79,1 % eren de fora de Comunitat Valenciana. En concret, 5.598 participants procedien de la resta d’Espanya (un 62,5 % del total) i altres 1.489 eren estrangers, la qual cosa suposa un 16,6 % del total. Dels participants procedents de la Comunitat Valenciana, 818 són d’Alacant (un 9,1 % del total), 150 procedixen de Castelló (un 1,7 % del total) i 901 de la província de València (10,1 %)

El president del Comité Olímpic Espanyol, Alejandro Blanco, va valorar les xifres del projecte en la reunió mantinguda amb els presidents de les federacions nacionals: “El PACV CV comença l’any 2016 i m’agradaria donar una dada significativa: la inversió que ha fet la Fundació Trinidad Alfonso és de 2.600.000 euros. Però el més important és que, en tots els esdeveniments que heu organitzat, han participat 80.000 esportistes, dels quals 11.180 eren estrangers. Estes dades, que són reals, demostren la importància que té tot el que fa la fundació amb nosaltres”.

“En la Fundació estem molt preocupats per reactivar l’economia esportiva i per la situació per la qual estan passant les federacions. Eixa preocupació, compartida també pel COE i al qual agraïm la seua col·laboració en este projecte, ens va animar en el seu moment a pràcticament doblar la inversió econòmica per a arribar a més competicions i, d’alguna manera, tractar de compensar l’impacte de la COVID-19 durant 2020. Igualment, vull agrair a totes les federacions per remar en el mateix sentit i tractar per tots els mitjans de celebrar competicions tan prompte com siga possible per a reactivar el sector”, va explicar Elena Tejedor, directora de la Fundació Trinidad Alfonso. “El PAC CV té un altre component, que és el turístic i el gasto i l’impacte que suposa per a les poblacions que acullen estes competicions. Volem que la recuperació es produïsca en dos plans: l’esportiu, recuperant l’activitat i demostrant que a la Comunitat Valenciana es continuen celebrant competicions de manera segura, i en el pla econòmic. És quasi una obsessió del president de la Fundació Trinidad Alfonso, Juan Roig, impulsar i ajudar per a eixir d’esta crisi. Este impuls entronca amb la filosofia i el moviment #EActiVat, que pretén ajudar l’esport de la Comunitat Valenciana a accelerar per a tindre la mateixa força, o més, que abans”, va concloure Elena Tejedor.

Joaquín Maudos, catedràtic de la Universitat de València i director de l’estudi d’impacte econòmic, posa l’accent una vegada més “en l’elevada rendibilitat economicosocial del PAC CV, ja que fins i tot en un any tan complicat ha aconseguit que per cada euro gastat en l’organització dels esdeveniments s’hagen generat 6,6 euros en forma de renda en favor dels valencians. I això és possible perquè el programa atrau turisme esportiu que crea riquesa en l’economia valenciana, sobretot en sectors que han patit amb més intensitat l’impacte de la pandèmia com són l’hostaleria i el comerç, que concentren el 53,3 % de la renda i el 64,3 % de l’ocupació generada pel PAC CV”.

El PAC CV és un dels projectes que donen cos a la Comunitat de l’Esport, iniciativa que té com a objectiu aconseguir que la Comunitat Valenciana siga escenari de grans competicions nacionals i internacionals.