L’exercici físic, nova eina terapèutica en pacients amb càncer de mama

Maig 6, 2019

L’Institut d’Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe), la Fundació IVO, l’Associació de Gestors Esportius Professionals de la Comunitat Valenciana i la Fundació Trinidad Alfonso treballen des de finals de 2018 en l’estudi clínic “Exercici físic i càncer de mama”, com a part de la iniciativa 30 contra 1. L’objectiu d’este estudi és conscienciar de la importància de l’exercici físic en la prevenció i tractament del càncer i augmentar l’adherència a l’exercici en les pacients.

Els beneficis que aporta l’activitat física en el cas de dones ja diagnosticades de càncer de mama són molt importants. En estes pacients l’exercici ajuda a enfortir el sistema immunitari i el cor, disminuïx la sensació de fatiga i també contribuïx a aconseguir i mantindre un pes saludable. Per tant, l’exercici contribuïx a millorar la qualitat de vida i a augmentar la supervivència de les pacients.

En l’estudi, dirigit per Elena Oliete i Olga Pons, participen 60 pacients de l’Hospital La Fe i de la Fundació IVO. Les pacients es dividiran en dos grups de 30 participants. Un primer grup va fer un total de 16 sessions durant 8 setmanes, en les quals els professionals van ensenyar com incorporar l’exercici en la vida diària i la manera de fer-ho tenint en compte les condicions personals de cada pacient. L’altre grup no va fer cap activitat física, amb l’objectiu de comparar els resultats amb els obtinguts en el primer grup.

Les 30 dones van fer durant eixes huit setmanes diferents exercicis com ara bicicleta estàtica, exercicis de banda elàstica, caminar, marxar, córrer, circuit de potència, exercicis aquàtics i exercicis aeròbics combinats amb dansa. Els exercicis es van adaptar a cada pacient i van estar dirigits per Igor Herrero, esportista d’elit i llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport.

Exercici i càncer de mama

El paper beneficiós de l’exercici en les pacients amb càncer de mama ja està demostrat i l’objectiu d’este estudi és contribuir a augmentar l’adherència a l’exercici d’esta població, atés que només el 30 % de les pacients amb càncer de mama fan exercici i entre un 25 % i un 50 % disminuïxen l’activitat física durant el tractament. En l’estudi s’ensenya a les pacients, des del rigor i la professionalitat, com incorporar l’exercici en la seua vida i, sobretot, a mantindre’l en el temps d’acord amb les condicions personals de cada pacient.

L’estudi també pretén formar i conscienciar els futurs llicenciats sobre el paper tan important que l’exercici físic juga en la prevenció del càncer i el paper beneficiós que pot suposar en el tractament, però sempre dirigit per professionals de la salut i l’esport i adaptant l’exercici a les característiques i a la situació de cada pacient.