La Fundació Trinidad Alfonso presenta la novena edició del Projecte FER

Maig 21, 2021

La Fundació Trinidad Alfonso ha posat en marxa la novena edició del Projecte FER (Foment d’Esportistes amb Reptes), una iniciativa que concedix suport econòmic i promoció social als esportistes de la Comunitat Valenciana. Hui al matí s’ha inaugurat esta edició de 2021, que es presenta més especial que mai per la celebració dels Jocs Olímpics i Paralímpics de Tòquio durant este estiu.

El Projecte FER 2021 està format per 150 components, la xifra més alta de la seua història. El març de l’any passat, quan es va desencadenar la crisi sanitària de la COVID-19, la Fundació Trinidad Alfonso, entitat presidida per Juan Roig, va decidir mantindre i prorrogar les ajudes en 2021. A més dels esportistes que han continuat, s’han incorporat 18 cares noves. Les 150 beques suposen una quantia global d’1,2 milions d’euros, quantitat íntegrament aportada per Juan Roig del seu patrimoni personal. No obstant això, esta xifra encara es pot incrementar si, en les pròximes setmanes, altres esportistes de la Comunitat Valenciana es classifiquen per als pròxims Jocs Olímpics i Paralímpics. Són els casos, per exemple, dels atletes convencionals Luis Corchete i Laura Méndez, i de l’atleta paralímpica Miriam Martínez.

Els, de moment, 150 esportistes (82 homes i 68 dones) del FER 2021 estan distribuïts en les tres categories existents des de l’origen del programa en 2013. Els 35 esportistes inclosos en la categoria “Elit”, tots d’alt nivell internacional, rebran una ajuda de 18.000 €; els 38 que formen part de “Promeses”, nivell que integra atletes de primera línia nacional i que ja comencen a despuntar en competicions internacionals, percebran 7.500 €. Finalment, els 77 integrants de “Viver”, joves talents que ja han aconseguit èxits en les divisions inferiors, rebran una assignació de 3.000 € per a aquells que hagen aconseguit resultats nacionals i internacionals, o de 2.000 € per als qui hagen complit el requisit només per una d’estes dos vies.

Mentrestant, per quart any consecutiu, el Projecte FER també manté l’annex de FER Entrenadors, la línia de suport a alguns dels millors tècnics de la Comunitat Valenciana. Segons el nombre d’esportistes entrenats i segons la categoria a la qual pertanguen, les ajudes per als preparadors oscil·len entre els 4.000 i els 7.500 €. En esta tercera edició, són 19 els beneficiaris. A més, per segon any consecutiu, tots, tant els esportistes com els entrenadors, poden disfrutar de les ajudes extra de “FER+”, una iniciativa activada en 2020, i que s’ha mantingut en 2021, perquè els atletes i els preparadors puguen adquirir material i sufragar viatges a competicions o concentracions. Este impuls addicional de “FER+” té com a objectiu combatre els efectes negatius de la crisi sanitària.

Així mateix, cinc clubs han sigut distingits com a FER Clubs pel nombre d’esportistes FER que tenen en les seues files. Les ajudes rebudes per estes entitats oscil·len entre 10.000 i 15.000 €.

Nou lema 2021: “Trau el foc / Saca el fuego”

Després de la versió telemàtica de l’any passat, l’acte de presentació del FER 2021 va recuperar el format presencial i va tornar a celebrar-se en el seu escenari habitual, L’Alqueria del Basket. L’esdeveniment va complir amb totes les mesures sanitàries i de seguretat establides per les autoritats sanitàries. En esta ocasió, el lema de l’estrena ha sigut “Trau el foc / Saca el fuego”. Un missatge que engloba una triple accepció. Foc com la ràbia interna que han acumulat els esportistes després de les dificultats i privacions de l’últim any. Foc com a element identificatiu de les festes i tradicions de la Comunitat Valenciana. I foc com a símbol que ens recorda la imminència dels Jocs de Tòquio. En este sentit, l’esdeveniment va comptar amb la presència d’una torxa olímpica dels Jocs de Barcelona 92 que va ser encesa en el tram final de la presentació.

L’acte va comptar amb molts continguts. El principal protagonisme va correspondre a aquells esportistes FER que, o bé ja s’han assegurat la seua presència en els Jocs de Tòquio, o bé es troben en plens processos classificatoris. Molts d’estos van explicar les seues sensacions a només dos mesos de les grans cites universals de l’esport olímpic i paralímpic. També es va fer una referència implícita d’agraïment als nou ReFERents que, des de 2017, han participat en múltiples actes i iniciatives del Projecte FER i de la Fundació Trinidad Alfonso. Hi va haver moments per a l’emoció amb narracions en directe d’alguens de les fites que van significar les classificacions per a Tòquio. I el vídeo principal de l’acte va estar protagonitzat per representants de les Falles, les Fogueres i la Magdalena, un sector especialment castigat per la pandèmia que va rebre un missatge des de de la Fundació Trinidad Alfonso.

Juan Miguel Gómez, director de la Fundació Trinidad Alfonso, va aprofitar per a mirar arrere i recordar que, encara que “2020 va ser un curs difícil, la Fundació no només no va parar, sinó que va accelerar i va contribuir a una sèrie de fites realment molt rellevants gràcies a l’ambició del nostre president, Juan Roig. Els més espectaculars, sens dubte, els cinc rècords mundials d’atletisme, encara que no els únics. Es van incrementar les ajudes als esportistes a través de “FER+” (Fer més), però, sobretot, es va iniciar un ambiciós programa per a pal·liar els efectes de la crisi sanitària i es van concedir ajudes a famílies (més de 1.200 famílies beneficiàries), a l’esport base de més de 1.000 clubs de la Comunitat, i a clubs els principals equips dels quals, siguen masculins o femenins, militen en la Primera o Segona categoria dels seus respectius esports. En total, han sigut 8 les modalitats i 36 els clubs de la Comunitat Valenciana els que han rebut importants quanties econòmiques per als seus equips. Tot plegat, en 2020, vam impulsar més de 40 projectes que van arribar a més de 100.000 beneficiaris. La quantitat econòmica global destinada pel nostre president va ascendir a 15 milions d’euros. Per a nosaltres l’esport és font de salut, element de transformació social i generador de riquesa. Per això diem que ‘L’esport viu ací’ i que la Comunitat Valenciana és la Comunitat de l’Esport”, va assenyalar, Juan Miguel Gómez.

Juan Roig: “Vos demane que deixeu ben alt a Tòquio l’esport valencià”

També Juan Roig va participar en esta presentació tan especial del Projecte FER 2021. El president de la Fundació Trinidad Alfonso es va congratular per haver assolit la xifra més alta d’esportistes en les nou edicions complides fins ara i va desitjar que es complisca l’optimisme transmés per Alejandro Blanco sobre les opcions de la delegació espanyola a Tòquio. “Esperem que, dins d’eixes medalles pronosticades per Alejandro Blanco, n’hi haja alguna dels nostres esportistes valencians del Projecte FER. Nosaltres, des de la Fundació, hem posat tot de la nostra part per a ajudar-vos en esta situació tan complicada”, va comentar Roig.

Juan Roig va recordar l’any 2020 i les decisions que es van prendre: “Hem viscut i continuem vivint moments de molta angoixa, personal, familiar i professional, però ja sabem que, precisament, la creativitat naix de l’angoixa. El març de 2020, quan vam percebre que el calendari esportiu no s’anava a poder complir amb normalitat i que molts de vosaltres no podríeu competir, vam decidir mantindre totes les beques del FER 2020 per a l’edició de 2021. Com a mínim, tots seguiríeu amb les mateixes ajudes. I, a més, a l’abril, vam activar unes ajudes addicionals (les ajudes de “FER+”, amb les quals pràcticament doblàvem les beques convencionals) perquè disposàreu de més mitjans a l’hora de combatre els efectes d’esta crisi sanitària. Estes ajudes de “FER MÉS”, a més, les hem mantingudes en 2021. I tot això, perquè hem de seguir amb la nostra activitat habitual, i utilitzar el pic i la pala”, va assenyalar Roig.

“Enguany en el FER ja sou 150 esportistes. Encara que jo en volia portar 50 a Tòquio, segur que superem els 30 de Rio de Janeiro 2016. M’informen que, en el millor dels casos, la xifra pot arribar als 36. A tots els que aneu a Tòquio, vos demane que deixeu ben alt el pavelló del FER, de la Fundació, de l’esport valencià i de l’esport espanyol”, va indicar Roig, que, a més, va confirmar la continuïtat del Projecte FER fins als Jocs de París 2024.

Per a concloure, Roig es va dirigir a la societat i als empresaris en general: “M’agradaria que este missatge servira per a agrair, un any més, a tots els que ja ho fan, però també perquè siga una crida a totes aquelles persones que, a través de les seues empreses o projectes, siguen grans o xicotets, poden contribuir a millorar la societat. Els empresaris, en esta situació complicada que vivim des de fa 15 mesos, tenim l’oportunitat de retornar a la societat el que rebem d’esta, i la satisfacció màxima de poder compartir-ho a mi em fa molt feliç i m’agradaria que el meu exemple servira a molts”.